כי הים לכולנו פתוח: כשמעורבות חברתית פוגשת קורס בביולוגיה ימית

לכבוד יום האוקיינוסים הבין-לאומי (8.6), קבלו הצצה לאחד הקורסים הייחודיים בפקולטה למדעי החיים - "מגלים את הים". גלו היכן נפגשו תלמידי כיתה ו' מביה"ס 'טבנקין' בבת-ים ותלמידי תואר ראשון בפקולטה, מה הם למדו ומה גילו בצוותא על שפת הים התיכון?

07 יוני 2021
מגלים את הים

"מגלים את הים" הוא קורס בחירה לתלמידי תואר ראשון למדעי החיים, והוא קורס קצת שונה ויוצא דופן. בנוסף להיותו קורס מרתק על ביולוגיה ימית, הקורס גם שם דגש על מעורבות חברתית ועשייה מחוץ לגבולות האוניברסיטה. ומהי אותה עשייה חברתית? הוראת תחומי הסביבה הימית לתלמידים בגיל בית הספר, תוך ניצול הסקרנות הטבעית המצויה בכל תלמידה ותלמיד. הקורס חושף את התלמידים הצעירים לסביבה אוניברסיטאית ולמעבדות מחקר ומטמיע בהם ערכים חשובים כמו קיימות, שמירה על הסביבה, כבוד לחי ולצומח ושמירה על אחד המשאבים החשובים ביותר שלנו - הים.

 

במסגרת הקורס המיוחד, אותו מלמדת פרופ' נועה שנקר, הסטודנטים לומדים מגוון נושאים עכשוויים בביולוגיה ימית, בדגש על חשיבה ונקיטת יוזמה בתחום חינוך הציבור לערכי שמירת טבע, איכות הסביבה הימית והגנה על הסביבה הימית לחופי ישראל. זהו קורס ייחודי, שנערך כחלק מהמעורבות החברתית של הפקולטה למדעי החיים בשיתוף היחידה למעורבות חברתית בדקאנט הסטודנטים. הקורס מתאים במיוחד לסטודנטים בעלי מוטיבציה ורצון בהשקעה משמעותית, למטרת "קירוב האוניברסיטה" לתלמידים מפריפריה חברתית-כלכלית, בגילאי בית הספר היסודי. 

 

במהלך הקורס, הסטודנטים עוברים סדנת הדרכה להנגשת מדע ולימודי מדעי הים. את הסדנה הם מיישמים בפועל ומדריכים מפגשי העשרה לתלמידים הצעירים. קבוצת התלמידים היא קבוצה קבועה המונה 4-5 תלמידים בכיתה ו' וכל סטודנט בקורס, מסביר בתורו לקבוצה את נושא המפגש ונותן להם את הכלים להתנסות במחקר באופן אישי ומעשי. ההעשרה המעשית לובשת צורות שונות: ניתוח דיונון, ביצוע ניסוי רגנרציה בשושנות ים, וחשיפה למגוון עזרי ההוראה המרהיבים הקיימים בפקולטה. 

 

גם במהלך שנת הקורונה הבלתי שגרתית, הצליחו הסטודנטים של פרופ' שנקר, שלקחו חלק בקורס המיוחד, להעשיר את עולמם של התלמידים הצעירים. הקבוצה ביקרה באוניברסיטה ויצאה לסיור מודרך בין הבניינים השונים בקמפוס, כאשר גולת הכותרת היתה סיור מודרך במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
 

 

 

אז איך באמת מגלים את הים? 

​ב-7.6 נערך מפגש ימי מיוחד בחוף הסלע בבת-ים. בינות הסלעים מצאו התלמידים והסטודנטים סרטנים, שושנות ים, חלזונות ואפילו תולעים שטוחות. בנוסף, למדו על הנזקים העצומים שגורמת השלכת פסולת הפלסטיק למי הים והנזק שנגרם למערכות, הן בעומק מי הים והן על שפת המים. פרופ' נועה שנקר, שמובילה את הקורס, שיתפה כי היא חשה גאווה עצומה. "התרגשתי לראות את הסטודנטים לתואר ראשון מלמדים את הילדים תכנים כל כך חשובים, תוך כדי יצירת קשר אישי עם כל תלמיד ופתיחת צוהר ללימודים באקדמיה. אין לי ספק שהסטודנטים הטמיעו בילדים ערכים חשובים, כמו שמירה על הטבע ודאגה לסביבה הימית". 

 

​לאנא וותד, תלמידת שנה ג' בפקולטה, מספרת שבחרה להירשם לקורס כדי להכיר מקרוב את הים ואת בעלי החיים ואת החשיבות של החינוך לעתיד". "כל מפגש התמקד בנושא שונה, ממאפיינים של בעלי חיים בים התיכון, ועד דרכים לשיפור הסביבה הימית ועידוד פעילות אקטיבית לשמירה על הטבע. "המפגש הימי", היא מספרת, "היה מרתק במיוחד, הילדים היו חוקרים לכל דבר, יצאו אל הים וחיפשו בין הסלעים מינים מקומיים שחיים בארץ, בין הסרטנים הקטנים לצדפות, הם גילו עולם חי שלם שלא הכירו". 
 

 

עקיבא זילברקלנג, תלמיד שנה ב', מוסיף ומספר כי: "במהלך הקורס, גיליתי תלמידים מקסימים עם סקרנות מטורפת. גם התכנון, הפעילויות והמעטפת של הקורס מושקעים מאוד. יחד הדברים הללו יצרו חוויה מלמדת ומעשירה מאוד לי ולתלמידים. אני חושב שהרגע הכי מיוחד היה בביקור בקמפוס, כששתיים מהתלמידות שלי סיפרו לי שבעקבות הקורס, הן רוצות ללמוד ביולוגיה ימית באוניברסיטה".


 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>