פרויקט החלפת מתגים ראשיים לתמיכה במהירות 10 גיגה

להלן הסבר על פרויקט שדרוג המתגים הראשיים למהירות 10 גיגה

פרויקט החלפת מתגים ראשיים לתמיכה במהירות 10 גיגה

הקדמה

מרכז החישובים הבינאוניברסיטאי (להלן: מחב"א) מספקים את התקשורת עבור כל האוניברסיטאות בארץ. בשנים האחרונות עלה רוחב הפס שמחב"א עצמה מקבלת ויכולה לספק לאוניברסיטאות, ולפיכך האוניברסיטה קיבלה הגדלה של תעבורת הרשת למהירות 10 גיגה אגף מחשוב וטכנולוגיות מידע של האוניברסיטה. כדי לאפשר העברה של 10 גיגה לפקולטות השונות התחיל פרויקט של פריסת סיבים אופטיים מאגף מחשוב וטכנולוגיות מידע של אוניברסיטת תל אביב אל הפקולטות השונות בטכנולוגיית Single Mode (לעומת טכנולוגיית ה-Multimode שהייתה בשימוש עד כה מאגף מחשוב וטכנולוגיות מידע לארונות תקשורת הראשיים בבניינים). כדי לאפשר לבניינים השונים בפקולטה להתחבר במהירות הזאת התחיל פרויקט שדרוג המתגים הראשיים למתגים שתומכים בקצב העברת נתונים של 10 גיגה.

 

אז למה 10 גיגה?

בימינו הצורך להעביר נתונים במהירות המקסימלית מנקודה לנקודה הפך לצורך חיוני – במיוחד עבור מחקר העושה שימוש ב BIG DATA, AI, IMAGING ועוד.

 

אז למה צריך בכלל לשדרג את המתגים?

המתגים בבניינים שרמן ובריטניה הינם מתגים ישנים שאינם באחריות (משנת 2007) ואינם יכולים לשאת את המהירות הזאת. גם למתגים החדשים יותר בבניין גרין, במכון הדגנים (שמספק תקשורת גם לגן הבוטני) ובגן הזואולוגי אין אפשרות לקבל קו ב-10 גיגה ולהפיץ את המידע במהירות הזאת. כדי לאפשר העברת נתונים בסיב אופטי אל המתג הראשי הפקולטה רכשה מתג ראשי חדש מדגם Cisco C9300 אשר תומך מצד אחד בקבלת הקו האופטי ב-10 גיגה ישירות, ומסוגל להפיץ את המידע הלאה אל המתגים בקומות השונות באמצעות כבלי הנחושת המוכרים לכם (להלן נקודות תקשורת או שקע RJ-45).

 

איפה יבוצע השדרוג?

שדרוג המתגים הראשיים בוצע בבניינים הבאים (בסדר הבא):

  • בניין גרין – בוצע בתאריך 6/4/2022
  • בניין שרמן – בוצע בתאריך 10/8/2022
  • הגן הזואולוגי – בוצע בתאריך 28/12/2022 (שימו לב להערה המפורטת בהמשך לגבי הגן הזואולוגי)
  • בניין בריטניה – בוצע בתאריך 25/1/2023
  • מכון הדגנים/גן בוטני - יבוצע בתאריך 8/4/2024

 

אני נמצא בבניין ביום השדרוג, מה זה אומר מבחינתי?

בזמן עבודת השדרוג אנו נאלץ להוריד את המתג הראשי של הבניין למספר שעות כדי לבצע את העבודה. חשוב לציין שגם אם יש אצלכם ארון תקשורת במעבדה, התקשורת שמגיעה אליו מגיעה מהמתג הראשי שנמצא בארון הראשי של הבניין וגם אתם תושבתו במהלך ההחלפה.

ההחלפה של המתג וסידור הארון מחדש תערך כ-3 שעות. אנו מקפידים לבצע את העבודה בשעות אחה"צ, בד"כ בין 16:00 ל-19:00, כדי לא לשבש את העבודה של עובדי המשרדים והמעבדות באמצע יום עבודה. הודעה מקדימה תשלח כשבועיים לפני ביצוע ההשבתה.

 

התקשורת בבניין שלי שודרגה ל-10 גיגה! האם אני כבר יכול להתחבר?

עדיין לא. עקרונית הפרויקט מאפשר קבלת קו ה-10 גיגה מאגף מחשוב וטכנולוגיות מידע אל ארון התקשורת הראשי בבניין. המתג הראשי יכול להעביר תקשורת אך ורק למתגים אחרים ולא לציוד באופן ישיר.  כדי לאפשר תקשורת ב-10 גיגה למשרד או המעבדה שלכם יש צורך בדברים הבאים:

  • מתג שתומך ב-10 גיגה (שצריך להיות בארון הראשי של הקומה, או במקרים חריגים בארון תקשורת במעבדה).
  • נקודת תקשורת שנסללת עם כבל CAT 6A ומעלה.
  • כבל תקשורת CAT 6A ומעלה כדי לחבר את הציוד לכרטיס הרשת של הציוד שלכם.
  • כרטיס רשת במחשב/מכשיר שתומך בקבלת נתונים ב-10 גיגה.

בנוסף, מספר הנקודות שניתן לחבר בהם 10 גיגה ישירות במתג הראשי בבניין מוגבל ל-12 בלבד (בבניין שרמן יש מתג כפול ולכן אפשרי עד 24).

 

האם נרגיש שיפור בתקשורת בבניין שלנו גם במחשבים הרגילים?

התשובה היא כן! עד כה בוצעה חלוקה של תקשורת 1 גיגה בין כל המתגים בכל הבניינים, כך שאם מחשב מסוים לקח רוחב פס גדול יותר, כל הבניין היה עלול להיות מושפע ולחוות איטיות. כאשר רוחב הפס הוא 10 גיגה הסיכויים שבעיה כזאת תקרה שוב הם אפסיים, שכן התקשורת מלכתחילה מוגבלת ל-1 גיגה ברמת המתגים הרגילים שנמצאים בקומות.

 

מה לגבי תקשורת 10 גיגה במכון הדגנים, בגן הבוטני ובגן הזואולוגי?

התשתית בגן הבוטני מגיעה ממכון הדגנים, ולפיכך המתג הראשי שיש להתייחס אליו בגן הבוטני הוא המתג שיושב במכון הדגנים. המתג הראשי במכון הדגנים יוחלף בתאריך ה-8/4/2024 ובכך יושלם תהליך החלפת המתגים למתגים תומכים 10 גיגה.

בנוסף, נכון לרגע זה תשתית התקשורת שמגיעה למכון הדגנים, הגן הבוטני והגן הזואולוגי היא התשתית הישנה שמועברת בסיב אופטי בטכנולוגיית Multimode וכרגע עוד אין צפי מאגף מחשוב וטכנולוגיות מידע לשדרוג התשתית שם ל-single mode (שיאפשר בפועל קבלת תקשורת ב-10 גיגה).

בגן הזואולוגי הוחלף המתג כהכנה עתידית במסגרת הפרויקט, אך הקו שיתקבל כרגע יהיה 1 גיגה (נכון גם למכון הדגנים/הגן הבוטני). כאשר יחובר קו אופטי Single Mode בגן הזואולוגי נוכל לחבר גם את הבניין הראשי של הגן לתשתית החדשה. יש לציין שמעבדת העטלפים ובניינים נוספים שמקבלים תקשורת ב-Multimode מהמתג הראשי של הגן יצטרכו לעבור לתשתית Single Mode כדי שיתאפשר להם להתחבר ב-10 גיגה כאשר הקו יוקם.

שימו לב: לאחר הקמת התשתית מאגף טכנולוגיות מידע לבניין הראשי של הגן הזואולוגי יהיה צורך להקים תשתית התומכת ב 10 גיגה מהבניין הראשי לנקודות הקצה ברחבי הגן הזקוקות ל 10 גיגה. יש צורך לרכוש ציוד מתאים. נא להתייעץ עימנו טרם הרכישה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>