צמחי מרפא: על התפקיד החשוב של טיפוח צמחים וגינון לרווחה הנפשית, בכתבתה של שלומית צור במוסף יום העצמאות של TheMarker

בכתבה מרואיינים גם אשר כץ, מתנדב מסור בגן הבוטני, המספר על חשיבות טיפוח הצמחים בביתו ובגן עבורו, וטל לבנוני, אוצרת הגן הבוטני, שמספרת על מתנדבי הגן המופלאים שלנו ותרומתם לפעילות בגן, גם בתקופה שלאחר השבעה באוקטובר.

16 מאי 2024
מתנדבים בפעילות שתילה בערוגות הכניסה לגן הבוטני. צילום: ימית מרום

הצמחים משמשים את האדם לתועלתו בדרכים רבות ומגוונות. איברי הצמח השונים משמשים כמקורות מזון, תבלינים, משקאות ושמנים. עצים משמשים להפקת חומרי בערה, לבנייה, ליצירת כלי נגינה וכתיבה, ליצירת רהיטים ודברי אומנות. מוצרי נייר וטקסטיל שונים, שאי אפשר לתאר את התפתחות התרבות האנושית בלעדיהם, מיוצרים גם הם מסיבי תאית ממקור צמחי. חומרים משניים שהצמח מייצר להגנה מפני בעלי חיים, חיידקים ווירוסים מנוצלים כמקור להפקת חומרי מרפא ורעל, צבעים ומוצרי קוסמטיקה. וכמובן, הצמחים הם מקור שאין שני לו לנוי ולפעילות פנאי. כלומר, הצמחים חיוניים לקיומו של האדם וחשובים במיוחד גם לרווחתו ולבריאותו הנפשית.

 

 

שלומית צור, בכתבה שפורסמה בדה מרקר, מציגה אנשים שטיפוח של צמחים בסביבתם הקרובה מאפשר להם להתמודד עם טראומות, שכול, מחלות ומרחק מהבית (תושבים שפונו מביתם בשל המלחמה) או כאלה שהעיסוק בגינון, גם אם הוא מוגבל למרפסת דירתם, מחזיר אותם לתקופת הילדות שעברה עליהם במחוזות כפריים יותר ובקרבה לאדמה ולטבע.

 

 

הגן הבוטני מוזכר גם הוא בכתבה בשל הפעילות המבורכת של המתנדבים המגיעים לגן בתקופות שונות של חייהם, ותורמים לפעילותו בדרכים מגוונות. הגן התברך בקבוצה מגובשת של מתנדבים מסורים, אליהם הצטרפו בתקופה שלאחר השבעה באוקטובר גם מספר אנשים שפונו מהצפון ומהדרום, ומצאו בפעילות הפוגה זמנית מהעקה שנכפתה עליהם. אשר כץ, ממתנדבי הגן, מספר בכתבה על חשיבות הצמחים בחייו ועל פעילות ההתנדבות שלו בגן.

 

 

לכתבה המלאה>>

 

 

אוהבים צמחים ומעוניינים להצטרף לצוות המתנדבים של הגן? נשמח אם תיצרו איתנו קשר! >>

 

 

מתנדבי הגן הבוטני בפעילות, נובמבר 2023. צילום: ימית מרום

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>