מחקרים

RESEARCH

מה מעניין אותך?

כל הנושאים
במעבדת השורשים. צילם: עמרם אשל

מחקר

16.08.2022
מערכות שורשים של דגן רב-שנתי

אחת המגמות בפיתוח חקלאות מקיימת היא לעבור לגידולי דגן רב-שנתיים שניתן יהי לקצור ולדוש אותם מדי שנה והם יתחדשו באופן טבעי. שימוש זה בצמחים רב-שנתיים יהפוך את גידולי השדה דומים לגידולי מטעים וימנע את הצורך בעיבודי קרקע מדי שנה. 

  • בוטניקה
  • דגניים
  • מעבדת השורשים
  • צמחי תועלת

יש לזכור שצורת עיבוד זאת תתאים לאזורים הממוזגים כי לא ניתן יהיה להשתמש בקרקע לגידול נוסף באותה שנה, כפי שנעשה כיום באזורים סוב-טרופיים. ניסוי זה היה חלק ממחקר רחב שבדק תכונות פיזיולוגיות שונות של אותם קווי טיפוח.

מטרת הניסוי הייתה לבדוק את האפשרות לגדל במעבדת השורשים קווי טיפוח שונים של דגן רב-שנתי המיועד לשמש בסיס לגידול תבואה לגרעינים באזורים ממוזגים, על-מנת לבדוק את התפתחות מערכות השורשים של הקווים השונים. נבטים שגדלו על נייר הנבטה הועברו לבית השורשים שם השורשים החשופים שלהם נמצאו תחת התזה רציפה של תמיסת מזון הכוללת חנקן, זרחן, אשלגן, מגנזיום, סידן, ברזל ויסודות קורט נוספים.

התפתחות הצמחים הייתה אטית מאוד וחלק מה לא שרדו. ייתכן שהדבר נבע מכך שדגנים אלה רגישים ביותר לחוסר מגע של השורשים במצע מוצק, מה שמונע התפתחות מיטבית שלהם במעבדת השורשים.

במעבדת השורשים. צילם: עמרם אשל

מחקר

16.08.2022
יחסי נוף שורש בצמחי עגבנייה

מטרת הניסוי הייתה לברר איזה מחלקי הצמח קובע את הגודל הסופי שלו. האם אספקת מוטמעים ע"י הנוף, או אספקת מים ומינרלים ע"י היא הגורם הקובע את קצב הגדילה ואת גודלו הסופי של הצמח?

  • בוטניקה
  • מעבדת השורשים
  • צמחי תועלת

בניסוי נערכה השוואה בין שלושה טיפוסי צמחים: שתילי עגבנייה מורכבים ע"י החברה המסחרית, שתילים מהזן שמשמש ככנה ושתילים מהזן המשמש כרוכב של אותם שתילים מורכבים.
מערכות השורשים של השתילים המסחריים נשטפו מהקרקע והם הועברו לתקופת הסתגלות של 10 ימים לגידול על נייר הנבטה לח. לאחר תקופת ההסתגלות הועברו השתילים למעבדת השורשים וגדלו כששורשיהם החשופים מקבלים באופן רציף של תמיסת מזון הכוללת חנקן, זרחן, אשלגן, מגנזיום, סידן, ברזל ויסודות קורט נוספים.
דגימות של הצמחים (עשרה מכל טיפוס) נקצרו אחת לשלושה שבועות וחולקו לנוף – גבעולים ועלים ושורשים. במשך הניסויי נקטמו כל הפרחים ולא הייתה התפתחות פירות על הצמחים. פעולה זאת נעשתה היות ועומס הפרי משנה את חלוקת המוטמעים בצמח ומשפיע על צמיחה של הנוף ושל השורשים באופן בלתי-אחיד.
ההנחה, המסתמכת על תוצאות של חקלאים, היא שצמחים גדולים יותר יתנו יבול רב יותר. נמדדו אורכי הגבעולים, שטח העלים, אורך וגודל שטח הפנים של השורשים. לאחר מכן יובשו כל חלקי הצמחים בתנור 90 מעלות במשך 4 ימים ונקבע משקלם היבש.

 

תוצאות המדידות הראו שהצמחים המורכבים היו גדולים יותר מצמחי הזן הרוכב והיו דומים בגודלם לצמחי הכנה. ניתוח יחסי נוף-שורש של הצמחים הצביע על כך שבצמחים מכל הטיפוסים נשמרו אותם יחסים אלומטריים בין הנוף לשורש. המסקנה היא שהגידול הרב של הצמחים המורכבים, בהשוואה לצמחי הרוכב, מקורו בהשפעה של מערכת השורשים שלהם, שהיא זאת של הזן המשמש ככנה. לא התברר עדיין אם השפעה זאת של מערכת השורשים על גידול הנוף היא תוצאה של הפרשת הורמונים או של אספקת מים או מינרלי הזנה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>