חובות תלמיד מחקר שלב א'/ב'
חובות תלמיד מחקר שלב א'
חובות תלמיד מחקר שלב א' במסלול רגיל
חייב ללמוד את לימודי ההשלמה אם נקבעו לו כאלו. ללמוד לפחות קורס אחד מקורסי החובה ולהקדיש את מירב הזמן ללימודים ולמחקר.
הגשת תכנית המחקר ובדיקתה:
בתום תקופה שלא תעלה על 12 חודשים מיום קבלתו כתלמיד מחקר שלב א', יגיש התלמיד למזכירות הדל"פ היחידתית "תכנית מחקר" שנכתבה על ידו, חתומה על ידי המנחה, המכילה את הפרקים הבאים:
- דף השער – יכלול תאריך הגשה, הנושא בעברית ובאנגלית, שמות התלמיד והמנחה וחתימת המנחה.
- תקציר באורך של כ – 250 מילים
- הקדמה - שתכלול סקירה ספרותית תמציתית, הצגת הבעיה הנחקרת ומהי ההצדקה לחקור אותה
- תאור שלבי הביצוע
- חומרים ושיטות
- תוצאות פרלימנריות
- מיקום ביצוע המחקר
- רשימת המקורות המצוטטים בתכנית
- היבטים אתיים
- היקף התכנית לא יעלה על 10 עמודים של טקסט ו 5 עמודי תרשימים, לא כולל ביבליוגרפיה. את התרשימים ניתן למקם בתוך הטקסט
ועדת הדל"פ המחלקתית/ בית ספרית תמליץ על ועדה מלווה של 2 חברים לפחות, לצד חבר ועדת דל"פ מחלקתית/ בית ספרית. שיתוף המנחים בוועדה המלווה של תלמידיהם נתון לשיקולה של כל מחלקה / בית ספר. רצוי שאחד משני החברים יהיה ממחלקה/ בית ספר שונים מזה אשר בהם לומד התלמיד לקראת תואר שלישי. כל החברים בוועדה המלווה יהיו בעלי סמכות אקדמית להדריך תלמיד מחקר. ועדת הדל"פ המחלקתית /בית ספרית תביא את הרכב הוועדה המלווה המוצע לאישור הוועדה היחידתית. לאחר מכן, תערך לתלמיד פגישה עם פורום זה, לצורך דיון בתכנית המחקר ואישורה. הפגישה הנ"ל תערך לכל המאוחר חודש ימים לאחר הגשת "תכנית המחקר" לוועדה המחלקתית / בית ספרית. את החלטתה תעביר הוועדה המחלקתית /בית ספרית לאישור הוועדה היחידתית (40.3).
חובות תלמיד מחקר שלב ב'
ועדת הדל"פ המחלקתית / בית ספרית בהתייעצות עם המנחה, תרכיב לתלמיד תכנית לימודים (40 1 , 64 ).
תכנית לימודים:
לימודי בחירה - בהיקף של 8 ש"ס לפחות
לימודי חובה - התלמידים יחוייבו ללמוד שני קורסי חובה:
- "כתיבה מדעית באנגלית"
- ואחד משני הקורסים – ביוסטטיסטיקה או עקרונות סטטיסטים בניסויים.
התלמיד יוכל להתחיל בלימודי החובה כבר בשנה הראשונה - שלב א'.
על התלמיד להשלים את לימודי החובה עד תום השנה הראשונה כ"תלמיד מחקר" שלב ב'.
חובה לעבור את כל הקורסים בציון של 80 לפחות.
תלמיד מחקר חייב להוכיח בזמן לימודיו ידיעת השפה העברית והשפה האנגלית כמפורט:
תלמיד חסר תעודת בגרות ישראלית ימציא אישור על ידיעת השפה העברית ברמת "פטור" מהיחידה ללימודי עברית באוניברסיטה. במקרים יוצאים מן הכלל (כגון: תלמיד הבא מחו"ל לצורך לימודי המחקר, ואשר בכוונתו לחזור לשם לאחר השלמתם) רשאית הוועדה לפטור אותו מלימודי עברית.
שפת התיזה תהיה בעברית – תלמיד רשאי בעצה עם המנחה/מנחים להגיש את עבודת הדוקטור בשפה האנגלית.
סמינר תיזה - לאחר הגשת התיזה, ירצה התלמיד בפני פורום מחלקתי או פורום רחב יותר, על ממצאי עבודתו, יו"ר ועדת הדל"פ המחלקתית יאשר בכתב כי הסמינריון הוגש כנדרש.
הנחיות לכתיבת הצעת מחקר לדוקטורט, דו״ח התקדמות, דו״ח סופי והנחיות להגשת הדוחות
לחצו כאן להורדת הנוהל בפורמט PDF >>
הנחיות כלליות
• הגשת הדוחות הינה באחריותם של הסטודנט/ית והמנחה הישיר/ה. חובה לעמוד בזמנים המצוינים מטה.
• על כל סטודנט/ית להיפגש עם חברי הוועדה המלווה לפחות 3 פעמים במהלך התואר בצמתים המתוארים מטה (הצעת מחקר, דוח התקדמות, דוח סופי). חייבת להתקיים פגישה הכוללת הצגה של הסטודנט/ית והגנה על המחקר שלה/ו. לא ניתן לכתוב דוח של הועדה ללא מפגש פיזי או בזום בין הוועדה לתלמיד.
• יש להקפיד על כללי הכתיבה המדעית כמקובל במדעי החיים. לגבי כל מידע המצוין בדוחות יוצג המקור המדעי עליו הוא מבוסס. רצוי להשתמש בשיטת ציון המקורות בשם משפחה של המחבר הראשון ושנה. פורמט ציטוט המקורות המומלץ הוא "Harvard – right them cite" או דומה לו.
• במקרים בהם רוצה הסטודנט/ית להסתמך על תוצאות ראשוניות של מחקרו/ה, אשר טרם פורסמו, יש לציין זאת בצורה מפורשת תחת כותרת "תוצאות ראשוניות" (מפורט מטה).
• באחריות הסטודנט/ית והמנחה להקפיד להגיש דו"ח התקדמות בזמן. התלמיד ידאג לכך שהדו"ח יועבר ישירות לחברי הועדה המלווה תוך יידוע המזכירות הבית-ספרית.
• באחריות הסטודנט/ית לתאם ישירות מול הוועדה את מועדי הפגישות. יש לעדכן את מזכירות בית הספר בתאריך הוועדה עם העתק של הדו"ח החתום.
• הצעת המחקר, דו"ח ההתקדמות והדו"ח הסופי צריכים להיות חתומים ע״י המנחה/ים של הסטודנט/ית.
• יש להקפיד ששֵם העבודה יהיה תואם בכל הדוחות. במידה ושם העבודה שונה, יש לציין זאת במפורש בדו״ח ההתקדמות או בדו״ח הסופי כולל נימוק. נדרשת התייחסות מפורשת לשינוי השם ואישורו בטופס חוות הדעת של הוועדה המלווה.
• במקרה והסטודנט ירצה להגיש את עבודת התיזה בפורמט של אסופת מאמרים יש צורך באישור מיוחד של המזכירות האקדמית ונדרשת המלצה של הוועדה.
א. הצעת מחקר
א.1 הקמת ועדה מלווה לתלמידי מחקר לתואר שלישי
בחירת חברי הוועדה המלווה תעשה באחריות המנחה ותאושר ע״י ראש ועדת דל״פ הבית-ספרית ולאחר מכן ראש ועדת דל״פ היחידתית. הנחיות מפורטות להרכב ועדה מלווה ניתן למצוא בתקנון "נוהל ועדה מלווה" של הפקולטה למדעי החיים, הזמין במזכירות לתארים מתקדמים.
תפקיד הוועדה המלווה הוא לשמש כגוף מייעץ מקצועי ובלתי תלוי הבוחן את הצעת המחקר, מטרותיה, תוכנית הניסויים והתאמתה לשאלות המחקר. הוועדה תלווה את התקדמות התלמיד/ה במהלך מחקרו/ה ותסייע במתן עצות, פתרונות וסדרי עדיפויות במהלך העבודה, זאת על מנת לאפשר לתלמיד/ה להשלים עבודה מוצלחת ומשמעותית אקדמית. הוועדה תהיה זמינה בכל שלבי המחקר לסייע לתלמיד/ה ותפגוש אותו/ה לפחות שלוש פעמים בהתאם לכללים המוסברים במסמך הנחיות זה.
א.2 לוחות זמנים להגשת הצעת מחקר והנחיות כלליות
לפי תקנון תלמידי מחקר, על הסטודנט/ית להגיש הצעת מחקר תוך 12 חודשים מיום הקבלה כתלמיד/ת מחקר שלב א'. במקרה ויש צורך לקבל הארכה מעבר ל-12 החודשים, נדרש לקבל אישור מועדת דל״פ הבית-ספרית. האישור להארכה זו (של 6 חודשים נוספים) ניתן באופן אוטומטי אך חובה לפנות לוועדת הדל״פ ולקבלו.
הארכה מעבר ל-18 חודשים תינתן לפי שיקול דעת של ועדת דוקטורט בית-ספרית בלבד ואיננה מובטחת. במקרים חריגים תאושר הארכה נוספת של 6 חודשים (סה״כ 24 חודשים). בקשת הארכה זו תעשה בפנייה ליו״ר ועדת דל״פ בצירוף מכתב מנומק המסביר את הסיבה.
פגישת הסטודנט/ית עם הוועדה המלווה תיערך לצורך דיון בהצעת המחקר ואישורה.
א.3 כתיבת הצעת מחקר לתלמידי דוקטורט
המטרה בשלב א' היא להוכיח יכולת לגיבוש וביצוע הצעת מחקר הכוללת כלי ושיטות מחקר ולוח זמנים שיביאו את הסטודנט/ית להישגים הנדרשים לתואר דוקטור, כולל תרומה ייחודית לקידום הידע בתחום.
היקף ההצעה – כ-15 עמודים (רווח שורה וחצי, גופן Times New Roman 12 או Arial 11), לא כולל שער ומקורות. התרשימים לא יעלו על 5 עמודים ויכללו במסמך.
החלקים הנדרשים בהצעה:
-
דף שער – שם הנושא בעברית ובאנגלית, תאריך הגשה, שם הסטודנט והמנחה, חתימת המנחה.
-
תקציר (אבסטרקט) – כ-250 מילים, כולל הקדמה, מטרות, מתודולוגיה ותוצאות ראשוניות.
-
הקדמה (מבוא) – סקירת ספרות, הצגת הבעיה הנחקרת והצדקה למחקר.
-
מטרות המחקר – הצגת ההיפותזה והשאלות הנובעות מהידע הקיים.
-
גישות לביצוע המחקר – שלבי הביצוע, לוחות זמנים, נקודות קושי ופתרונות חלופיים.
-
חומרים ושיטות – תיאור תמציתי של מערכות, ניסויים ואמצעים.
-
תוצאות ראשוניות – הישגים ניסויים שמוכיחים את היכולת לענות על שאלות המחקר.
-
מקום ביצוע המחקר – פירוט מקומות מחוץ למחלקה במידת הצורך.
-
רשימת מקורות – לפי כללי Harvard או דומה.
-
היבטים אתיים ובטיחותיים – פירוט הרשאות ואמצעי זהירות.
-
לוח זמנים ומשימות – טבלה או גאנט של הניסויים.
-
סיכונים ופתרונות – פירוט אתגרים ותכנונים חלופיים.
ב. דו"ח התקדמות (דו"ח אמצע)
ב.1 לוחות זמנים והנחיות כלליות
הדו"ח יוגש עד שנה ממועד אישור ההצעה. הארכה תינתן רק באישור יו״ר ועדת דל״פ.
יש לכנס את הוועדה להצגת ההתקדמות בפני חבריה.
ב.2 מבנה דו"ח ההתקדמות
הדו"ח יציין את המטרות המקוריות והעמידה בהן, תוצאות עיקריות, חריגות מהתוכנית המקורית ותוכנית המשך.
היקף: עד 5 עמודים (רווח שורה וחצי, גופן Times New Roman 12 או Arial 11), כולל איורים וטבלאות.
מבנה:
-
דף שער
-
תקציר (עד 250 מילים)
-
מטרות המחקר והשינויים (אם היו)
-
תוצאות כולל תרשימים וגרפים
-
תרומת משתפי פעולה
-
תוכנית המשך
-
רשימת מקורות
-
נספחים (מאמרים, כנסים, פרסומים בהכנה וכו׳)
-
שינויי כיוון: ניתן לבקש שינוי כיוון מחקרי באישור הוועדה.
ג. דו״ח סופי (מסכם)
ג.1 לוחות זמנים והנחיות כלליות
הדו"ח הסופי יוגש עד ארבע וחצי שנים ממועד הקבלה לדוקטורט. הוא מכין את הסטודנט/ית לכתיבת התזה.
לא ניתן להגיש תזה לשיפוט ללא אישור הוועדה המלווה לאחר פגישה מסכמת.
ג.2 מבנה דו"ח סופי
אין צורך במבוא. היקף עד 5 עמודים (רווח שורה וחצי, גופן Times New Roman 12 או Arial 11).
מבנה:
-
דף שער
-
תקציר (עד 250 מילים)
-
מטרות המחקר והשינויים מההצעה (אם היו)
-
תוצאות וסיכום הממצאים העיקריים
-
תרומת משתפי פעולה
-
רשימת מקורות
-
רשימת פרסומים מהמחקר (רק שפורסמו או התקבלו לפרסום)
-
נספחים (מאמרים, כנסים וכו׳)
-
שינויי כיוון – באישור הוועדה בלבד
