יש לנו זוכה: עידו כספי הוא הזוכה בפרס קרן רפפורט לחוקר צעיר ומבטיח, לשנת 2021

הדוקטורנט עידו כספי מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיסיקה, הוא הזוכה השנה בפרס היוקרתי של קרן רפפורט, למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי

21 פברואר 2021
עידו כספי

פרס קרן רפפורט לחוקר צעיר ומבטיח, יוענק השנה לדוקטורנט עידו כספי, מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיסיקה, בפקולטה למדעי החיים ע"ש גורג' ס' וייז. הפרס ניתן מדי שנה לארבעה סטודנטים מבטיחים, בתחומי המחקר השונים.

 

עידו כספי משתייך לצוות המחקר של הפרופ' נתן נלסון, זוכה פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים, לשנת 2012. המחקר המרתק של צוות המעבדה בכלל ועידו בפרט, עוסק באחד התהליכים הכי משמעותיים שעל פני כדור הארץ – תהליך הפוטוסינתזה.

 

מערכת הפוטוסינתזה מבוססת בין היתר על ארבעה מבנים חלבוניים ממברנליים מורכבים. אחד מארבעת המבנים בשם פוטוסיסטם I (PSI) קולט אנרגיית אור והופך אותה לאנרגיה כימי. במהלך המחקר, אשר תוצאותיו התפרסמו במאמר בכתב העת המחקר התפרסם בכתב העת Nature Plants, החוקרים הסבירו כי במהלך התהליך פוטוסיסטם 1 גם מקבל אלקטרון מהצד האחד של הממברנה שבה הוא שקוע, שנמסר לו על ידי חומר שנקרא פלסטוציאנין, לצידה השני, בה נמצא מקבל האלקטרונים שנקרא פרדוקסין.

 

החוקרים הצליחו לראשונה בעולם, לפענח את המבנה השלישוני של PSI עם מוסר ומקבל האלקטרונים ברזולוציה גבוהה. במהלך המחקר, החוקרים הראו אילו חומצות אמינו של מוסר האלקטרון, הפלסטוציאנין, מתחברות לאילו חומצות אמינו של ה-PSI ומה אופי הקשר בצד קבלת האלקטרון ובאותו אופן הראו את פרטי ואופי הקשר בצד של מקבל האלקטרון הפרדוקסין.

 

תהליך הפענוח הצליח בזכות שימוש במכשור חדשני - מיקרוסקופ אלקטרוני קריוגני והמשמעויות לעתיד של הגילוי, עשויות להוות שלב נוסף בתהליך החיוני ליצירת אנרגיה ירוקה.

 

ברכות לזוכה!
 

בתמונה: פרופ' נתן נלסון ועידו כספי 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>