מה צריך לדעת על חיסון הקורונה? המומחים שלנו עונים

תקופת הקורונה מאופיינת בהמון חוסר ודאות ולרבים מאיתנו יש שאלות חשובות על החיסון ועל השפעותיו. לצורך כך, הבאנו את המומחים הווירולוגים של מדעי החיים ושל הפקולטה לרפואה באוניברסיטה, שיענו על כמה מן השאלות הנפוצות

09 מרץ 2021
Photo by Hakan Nural on Unsplash

למה החיסון בתוקף רק לחצי שנה?

בשלב זה, אין לנו אינפורמציה מספקת על מנת לדעת בדיוק לכמה זמן החיסון יעיל. בנגיפי קורונה אחרים, ההגנה אחרי ההדבקה נמשכת כשנה שנתיים ואנחנו מעריכים כי כך יהיה המקרה גם כאן. אולם כרגע אין לנו מידע מוכח. רוב הסיכויים שהתוקף יוארך בהמשך.

 

האם מזריקים לי נגיף קורונה מוחלש לגוף?

לא, מזריקים מולקולת RNA שמכילה אינפורמציה שמאפשרת לתאים לייצר את אחד החלבונים של הנגיף.

מדוע לא מחסנים ילדים?

בניסויים הקליניים שנערכו עד כה לא נכללו ילדים מעל גיל 16. ניסויים כאלה נערכים בימים אלו והתשובה ואיתה האישור לחסן ילדים צפויה בקרוב.
 

 

האם החיסון בטוח לנשים בהריון? ומה לגבי נשים שמניקות? 

נשים בהריון לא נכללו בניסוי של פייזר ומודרנא. אולם מכיוון שהריון הוא גורם סיכום למחלת קורונה קשה רוב אירגוני רפואת הנשים ממליצים להתחסן ואכן
כ-40-30% מהנשים בהריון בארץ כבר התחסנו. מומלץ לכל אישה בהריון להיוועץ עם רופא הנשים שלה.

 

איך פיתחו את החיסון כל כך מהר? האם מדובר בטכנולוגיה חדשה?

זאת לא טכנולוגיה חדשה לגמרי והיא הייתה בניסויים קליניים כעשר שנים להתוויות שונות לפני שאושרו החיסונים הללו. בנוסף מחקר קודם בחיסונים מסוג זה ובחיסונים לנגיפי קורונה קודמים קיצר את תהליך הפיתוח. מעבר לכך מספר גורמים האיצו את תהליך האישור ביניהם:

  1. השקעה כספית לחברות התרופות. בדרך כלל אין אינטרס להשקיע בחיסונים. כאן הושקעו משאבים רבים עקב המגיפה.
  2. ביצוע שלבים במקביל והתחלת הייצור תוך כדי הניסויים עקב הדחיפות.
  3. שכיחות המחלה ומוטיבציה גבוהה להתנדב לניסויים. אחת הבעיות בניסוייים כאלה כמו למשל בפיתוח חיסון לאבולה היא שרוב הזמן אין התפרצות כך שלא ניתן לבדוק את יעילות החיסון כך שלוקח שנים לבחון חיסון כזה. כאן נפתרה הבעיה עקב השכיחות הגבוהה.

כיצד פועל החיסון?

 

בחיסון מזריקים מולקולת RNA שמכילה אינפורמציה שמאפשרת לתאים לייצר את אחד החלבונים של הנגיף כשהיא עטופה במעטפת שומנית. לאחר הכניסה לתא נוצר החלבון של הנגיף שמוצג למערכת החיסון. מערכת החיסון מזהה אותו כחלבון זר ומייצרת כנגדו תגובה חיסונית.

 

מה ההבדל בין החיסונים השונים? 

החיסונים של החברות פייזר ומודרנא עושים שימוש בטכנולוגיה דומה. החיסון הנוסף שאושר לאחרונה של חברת ג׳ונסון אנד ג׳ונסון פועל בטכנולוגיה אחרת. הוא משתמש בנגיף אחר (שלא גורם למחלה) שהונדס כך שהחומר הגנטי שלו יכיל את האינפורמציה שמאפשרת לתאים לייצר את חלבון הספייק של נגיף הקורונה.

 

אני חושש מתופעות לוואי ארוכות טווח כתוצאה מהחיסון, האם יש לי ממה לחשוש? 
 

מניסיון העבר אנחנו יודעים שאם מתרחשות תופעות לוואי גם ארוכות טווח הם מתחילות בחודש וחצי הראשונים לאחר קבלת החיסון. רוב האוכלוסייה שכבר שהתחסנה בארץ כבר עברה את התקופה הזו בבטחה ועד כה לא נצפו תופעות לוואי ארוכות טווח.

 

צוות המומחים: פרופ' אלה סקלן, פרופ' אורן קובילר - הפקולטה לרפואה, פרופ' ערן בכרך - בית הספר למחקר ביו רפואי וחקר הסרטן ע"ש שמוניס, הפקולטה למדעי החיים. 
 

רוצים להמשיך ולחפור בנושא? הנה כל ששת הפרקים של הפודקאסט המרתק "חפירות וירולוגיות". לצפייה לחצו על מספר הפרק. 

פרק 1 >> 
פרק 2 >>
פרק 3 >> 
פרק 4 >> 
פרק 5 >>
פרק 6 >> 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>