להאיר את העור בצבעי הקשת!

ד"ר אילה למפל, מבית הספר ע"ש שמוניס בפקולטה למדעי החיים, פיתחה שיטה כימית חדשנית ליצירת פיגמנטים דמויי-מלנין שלא קיימים בטבע ונצבעים בצבעים מרהיבים במיוחד! שיטת חיקוי ייצור תהליך המלנין בעור, עשויה להיות בעלת חשיבות עצומה להגברת ההגנה על העור מפני קרינת UV

25 ינואר 2021
פיגמנטים צבעוניים. צילום: ד"ר אילה למפל

במאמר שפורסם לאחרונה במהדורה הבינלאומית של כתב העת המדעי הנחשב Angewandte Chemie ואוזכר גם במגזין Nature, סוקרים את התגלית "הצבעונית" של ד"ר אילה למפל, מבית הספר ע"ש שמוניס, בייצור חומר דמוי מלנין. 
 

לטובת מי שלא זוכר, נספר כי מלנין הוא למעשה "צבען" (פיגמנט) שנמצא בעיקר בעור, פעולתו העיקרית היא בספיגת הקרינה האולטרה סגולה (UV) ובהגנה על הגוף מפני נזקי קרינה, הכוללים את סרטני העור והמלנומה. ישנם שני סוגי מלנין עיקריים: Eumelanin שצבעו שחור-חום, ו-Pheomelanin שצבעו צהוב-אדום והוא האחראי לצבע שיער ג'ינג'י. ההבדל בין שני סוגי המלנין, הוא נוכחות של חומצה אמינית אחת, ציסטאין. 
 

אבל, לא רק בצבעים יפים עסקינן. במסגרת המחקר המרתק שביצעו ד"ר אילה למפל, הדוקטורנטית טללית מסרנו, פרופ' Rein Ulijn וחוקרים נוספים מ-CUNY בפפטיד (שרשרת של חומצות אמינו) שעובר הרכבה עצמית, יצרו החוקרים מיקרו-חלקיקים בעלי תכונות דומות לשל מלנין. ככל שהחלקיקים התפתחו, הוסיפו להם החוקרים ציסטאין ונוצר פיגמנט שדומה ל-Pheomelanin, כמו בטבע. לאחר מכן, יצרו החוקרים פיגמנטים נוספים בעלי בצבעים זוהרים במיוחד, על ידי הוספה של חומצות אמינו אחרות. החוקרים מצאו שחומצות האמינו עוברות איחוי עם המולקולות שעל גבי החלקיקים, ליצירה של מולקולות פיגמנט חדשות לחלוטין ובעלות תכונות אופטיות ייחודיות.​

חיקוי תהליך ייצור המלנין בעור, עשוי להיות בעל משמעות עצומה להגברת ההגנה על העור מפני קרינת UV. הימצאותו של חומר זה בתכשירי הגנה מפני השמש או תכשירים קוסמטיים אחרים, עשוי לשפר את ההגנה על העור מפני נזקי קרינת השמש, ולהוכיח שוב שהאסתטיקה והבריאות, צועדים יחדיו.  

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>