פרס המדען העולה לשנת 2018 לד"ר ליאוניד דינביץ מבית הספר לזואולוגיה

ד"ר דינביץ שילב מחקרים בנושא מזג האוויר ונדידת ציפורים בבקעת הירדן וסייע לחיל האוויר להימנע מתאונות והציל חיי אדם.

ד"ר דינביץ (במרכז), נכדתו ובעלה

ד"ר ליאוניד דינביץ מבית הספר לזואולוגיה זכה בפרס המדען העולה לשנת 2018. הפרס, בגובה 15,000 ש"ח, הוענק לד"ר דינביץ על ידי משרד הקליטה והעלייה בטקס רשמי שנערך בחודש אוקטובר האחרון בתיאטרון "הבימה" בתל אביב. בטקס השתתפו שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, שר המדע אופיר אקוניס ויו"ר ועדת הקליטה והעלייה, ח"כ אברהם נגוסה.
 
קורותיו של ד"ר דינביץ הן סיפור מרגש של מדע וציונות. דינביץ, שנולד ב-1941 בסחאלין שברוסיה, היה גנרל בצבא האדום שעלה לארץ ב-1991 יחד עם רעייתו ד"ר סוניה דינביץ. כמטאורולוג בשירות הצבא הרוסי היה דינביץ אחראי על רשת של 47 מכ"מי ציפורים.

פרופ' יוסי לשם מאוניברסיטת תל אביב, מנכ"ל החברה להגנת הטבע באותן השנים, קלט את ד"ר דינביץ ומדענים עולים נוספים בתחנת מחקר שבהר גילה. ד"ר דינביץ הצליח לרכוש מכ"ם רוסי תמורת 20,000 דולר במקום 1.8 מיליון דולר. המכ"ם הוצב בהר גילה במטרה לערוך מחקרים בנושא מזג האוויר בבקעת הירדן וכן לשלב מחקרים על נדידת הציפורים באזור וכך לסייע לחיל האוויר במניעת מתאונות.

ב-1995 הוחלט להעביר את המכ"ם לאתר "יד לשריון" בלטרון. ד"ר דינביץ הוביל את פרויקט המכ"ם במימון ובסיוע חיל האוויר ומפא"ת (המינהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון. הוא הגיע להישגים יוצאי דופן במעקב אחר נדידת הציפורים בשמי הארץ במסגרת המרכז הבין-לאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון בניהולו של פרופ' לשם. לאור הישגיו, קלטה אוניברסיטת תל אביב את ד"ר דינביץ כמדען עולה בתוכנית לקליטת מדענים עולים (קמ"ע).

החל משנת 1997 שימשהמכ"ם הרוסי ככלי מבצעי לזיהוי נדידת ציפורים במרחב שבין עמק יזרעאל בצפון לבין קו בית קמה בדרום. המכ"ם פעל ביוזמת ד"ר דינביץ בנדידת היום ובהמשך גם בנדידת הלילה, והיה בחלק מעונות הנדידה למוקד הציפורים של חיל האוויר. ד"ר דינביץ דאג לאיסוף הנתונים, לתחזוקת המכ"ם בעזרת מומחים שהגיעו מידי שנה מרוסיה, וכן הרצה במספר רב של כנסים בינלאומיים בנושא.
 
במשך 21 שנה רצופות השתמש חיל האוויר בשירותי המכ"ם של ד"ר דינביץ עד שנת 2018, שתרם תרומה ייחודית ומשמעותית להגברת בטיחות הטיסות ואף הציל חיי אדם. ד"ר דינביץ פעל להקמת ועדה של מדענים עולים במשרד הקליטה והעלייה ומשמש יו"ר הוועדה.
 
"אין ראוי ממנו לפרס זה!", אמר פרופ' לשם, "וברכות חמות מכל מי שהיה קשור לפעילותו הענפה".
 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>