פרופ' עודד רכבי זכה בפרס קדר למצוינות במחקר

פרס קדר מוענק באוניברסיטת תל אביב מדי שנה בשתי קטגוריות מדעים ומדעי הרוח, ומוענק לחוקרים צעירים ולחוקרים בכירים בכל אחת מהקטגוריות.

06 פברואר 2019
פרופ' עודד רכבי

הפקולטה למדעי החיים מברכת את פרופ' עודד רכבי מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיזיקה על זכייתו בפרס קדר למצוינות במחקר.

פרס קדר למחקר פורץ דרך באוניברסיטת תל אביב מוענק למדענים ולחוקרים חלוצים בתחומם שהגיעו להישגים מרשימים הן במחקר הן בהוראה. הפרס מוענק מדי שנה לארבעה חוקרים באוניברסיטה, שניים בכירים ושנים צעירים, מכל הפקולטות והדיסציפלינות באוניברסיטת תל אביב.

אחד הזוכים בפרס לשנת 2019 בקטגוריית חוקר צעיר הוא פרופ' עודד רכבי מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיזיקה בפקולטה למדעי החיים.

עבודתו של עודד רכבי חושפת מכניזם חדשים של תורשה. הוא מראה שאתגרים סביבתיים יכולנים לשנות את הדור הבא של נמטודה (תולעת עגולה) מסוג C.elegans מבלי להשפיע על רצף ה- DNA שלה.

רכבי מראה שבמקום שינוי ברצף ה- DNA, מולקולות אחרות (RNA) יכולות לשמש כמעבירות תורשה, ושהמכניזם שלהן יכול להסדיר גנים לדורות, דבר המאפשר לנמטודה "לזכור" השפעות של רעב הוא זיהום ויראלי.  קבוצת המחקר של רכבי פועלת לחשוף את החוקיות שקובעת איזה שיוני אפיגנטי יהפוך לתורשתי, וכמה דורות כל שינוי יימשך. הם זיהו את הגן שקשור בשליטה בתהליך, והגדירו את האנזים שמנציח תורשה של מולקולות RNA (ובהם האנזים המאפשר שכפול של RNA) ואת הגורמים ש"מוחקים" את התגובות, כגון MET-2.

מחקרים אלו עוזרים לנו להבין אילו תכנות ומחלות הן מורשות, ומשמשים צעד ראשון לקראת טיפול במחלות רבות שבהן גנים סיבתיים לא זוהו.  מחקריו של רכבי משמשים אפוא נקודת מפנה בחקר הביולוגיה האבולוציונית, הגנטיקה, הביולוגיה התפתחותית ומדעי החברה.

לאתר המעבדה של פרופ' עודד רכבי לחצו כאן

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>