הפקולטה למדעי החיים נפרדת בצער מדקאנה השמיני פרופ' יואל קלוג ז"ל

פרופ' יואל קלוג היה מדען ומורה בעל שם עולמי.

07 נובמבר 2019
פרופ' קלוג (עומד ראשון משמאל) ותלמידיו
פרופ' קלוג (עומד ראשון משמאל), תלמידיו ועמיתיו

פרופ' יואל קלוג נולד ברמת גן בשנת 1948. בנעוריו למד בבית הספר החקלאי בכנות. הוא למד לתואר ראשון בביולוגיה ולתואר שני בביוכימיה באוניברסיטת תל אביב, ואף השלים בה את כתיבת עבודת הדוקטורט בהדרכתו של פרופ' מרדכי סוקולובסקי ז"ל.

 

במהלך לימודיו זכה פרופ' קלוג בפרסי הצטיינות רבים והיה מצטיין דקאן ומצטיין רקטור באוניברסיטת תל אביב. לימים, הוא נבחר גם למצטיין הרקטור בהוראה.

 

את השתלמות הבתר דוקטורט עשה ב- National Institute of Mental Health במרילנד שבארצות הברית אצל פרופ' ג'וליוס אקסלרוד, שהיה מומחה בעל שם עולמי לפרמקולוגיה ביוכימית.

 

עם שובו ארצה ב- 1982 נתמנה לחבר הסגל האקדמי בפקולטה למדעי החיים. תחומי עיסוקיו המחקריים היו חקר מנגנוני שגשוג תאים, מנגנוני הולכת אותות בתאים, וזיהוי, פיתוח ותכנון תרופות. הוא פרסם כ- 250 מאמרים בכתבי עת מובילים ורשם 37 פטנטים.

 

פרופ' קלוג עמד בראש קתדרת Skirball institute of biomolecular medicine, ובראש מכון פרייס דרימר לפיתוח תרופות אנטי דגנרטיביות. 

 

הוא הוביל מעבדה גדולה ותוססת בפקולטה למדעי החיים. בכל שנה ושנה פעלו בה עשרות תלמידי מחקר, בהם תלמידי תיכון, תלמידי פרויקט לתואר ראשון, מאסטרנטים, דוקטורנטים ובתר-דוקטורנטים. הוא הקפיד למצוא מקום במעבדתו לכל בוגר תואר ראשון מצטיין וסקרן בתחומי עיסוקיו המדעיים. בנוסף, הוא שמר על קשר עם תלמידי מחקר במעבדות אחרות בפקולטה, ותמיד העמיד מידיעותיו ומעצותיו לרשות כל סטודנט וכל חוקר.

 

פרופ' קלוג ראה בהוראה שליחות. הוא היה מורה ומרצה אהוב ומוערך. תלמידיו מספרים על מורה עדכני ומעודכן, שלפני השיעורים, בהפסקות ולאחריהם נהג לשוחח עמם בענייני מדע ותמיד היה קשוב וזמין לכל שאלה.

 

קבוצת קלוג עסקה בפיתוח תרופה הנקראת FTS, שעובדת על חלבוני Ras בתא ופועלת על  טווח רחב של סוגי סרטן. המעבדה, שעבדה בשיתוף פעולה עם רמות – חברת מסחור הטכנולוגיות  באוניברסיטת תל אביב, עבדה על תרופה לכמה סוגי סרטן בדגש על סרטן הלבלב, סרטן מערכת העיכול וסרטן המוח.

 

קלוג נהג לרדת לבית החיות שבמרתף בבניין גרין בפקולטה ולהזריק בעצמו לעכברי הניסוי את החומר שהוא סינתז במעבדה. לאחר השלמת השלב הראשון במחקר (ניסויים בחיות מעבדה), עבר המחקר לשלב השני בארה"ב, שם פותחה התרופה בצורת כדורים שנוסו במסגרת מחקר קליני על בני אדם.

 

כדקאן הפקולטה, פעל קלוג לייסוד המסלול המהיר – ישיר לדוקטורט לתלמידים מצטיינים בביולוגיה, ולקליטת חוקרים חדשים בבתי הספר בפקולטה.

 

פרופ' קלוג השאיר אחריו אישה, שלושה ילדים, שבעה נכדים ודורות רבים של תלמידים ושל חוקרים שלומדים להשלים עם חסרונו.

 

 

פרופ' קלוג (ראשון משמאל) ומעבדתו

בתמונה: קבוצת קלוג

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>