ט"ו בשבט הגיע, אבל השקדייה ותורמוס ההרים פרחו מוקדם מהצפוי

מדוע המראות המרהיבים של פריחת שקדיות ותורמוס ההרים המוקדמת הם לא סימן חיובי לסביבה?

26 ינואר 2021
unsplash/dulcineia-dias
מראות מרהיבים של פריחת שקדיות ותורמוס ההרים, שנפוצים בעיקר לחודשים ינואר ופברואר, נצפו ברחבי הארץ כבר במהלך חודש דצמבר האחרון. אולם, מסתבר שאלו אינן חדשות טובות לטבע ולסביבה. לכבוד ראש השנה לאילנות, ביקשנו מפרופ' מרסלו שטרנברג, מבית הספר למדעי הצמח ואבטחת המזון, שיסביר לנו בקצרה על התופעה הנדירה.
 
 

הקדימו את זמנם

אם מילדות, אנו רגילים לחגוג בגנים ובבתי הספר את ראש השנה לאילנות, שחל בט"ו בשבט, אי שם בחודשי החורף. הקרקע מפשירה מעט המקור, עצי השקד המצוי (Prunus dulcis) מתכסים בפריחה מרהיבה ותורמוס ההרים (Lupinus pilosus) זוקף את קומתו הסגולה. 

אבל השנה האחרונה, שהביאה איתה לא מעט שינויים מרחיקי לכת בתחומים שונים בחיינו, הביאה איתה גם פריחה מוקדמת מדי של עצי השקד מצוי ופרחי התורמוס ההרים. מחזות של פריחה מרהיבה, שנפוצים בעיקר בחודשים ינואר ופברואר, נצפו בישראל כבר במהלך חודש דצמבר האחרון. כזכור, חודשי הסתיו היו חמים מהרגיל וכתוצאה מכך, הפריחה הקדימה את זמנה. אז נכון, המראות בטבע יפים ומרשימים, ותמונה שלכם על רקע מרבד עצי שקדיות לבנות או פרחי תורמוס מרהיבים, תזכה אתכם בהמון לייקים, אבל לפריחה המוקדמת עלולות גם להיות השלכות שליליות והרסניות על הטבע.

 

לפני הכל, חשוב להבין מהם התנאים האידיאליים להנצה ולפריחה של שקדיות ופרחי התורמוס. הטמפרטורות צריכות לעלות במעט והקרקע צריכה מצד אחד להתחמם ומצד שני עדיין להיות רטובה מספיק, על מנת לאפשר את הלבלוב והפריחה של העצים והצמחים. בעידן זה של אי ודאות אקלימית, תנאים סביבתיים, שמדי שנה מתרחשים לקראת סוף חודש ינואר/תחילת פברואר, אירעו השנה מוקדם מהרגיל. חודש נובמבר היה חודש חם מהרגיל והיווה את הטריגר לתנאים הנדרשים לפריחה נדירה ומוקדמת מהרגיל. 
 

"הפריחה בחודשים הקרים באמצע החורף היא בעייתית ועלולה להיות מסוכנת לטבע", סבור פרופ' מרסלו שטרנברג, מבית הספר למדעי הצמח ואבטחת המזון, בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז. "היא מסוכנת, משום שהיא עלולה לפגוע ביצירת הפירות וברבייה של העצים". "בעונת החורף" הוא מרחיב, "ישנם פחות מאביקים בטבע (דבורים לדוגמה), משום שהם לא יכולים לתפקד היטב בעונה הגשומה והקרה. אם הפרחים כבר פרחו אולם המאביקים לא פגשו אותם בזמן, נוצר חוסר סנכרון שאיננו טוב לטבע", מוסיף פרופ' שטרנברג.


פרופ' מרסלו שטרנברג בגבעת התורמוסים. צילום: פרופ' שטרנברג. 
 

להתגבר על חוסר הסינכרון

לשאלתנו, מה עלולות להיות ההשלכות השונות של יציאת הטבע מסנכרון? ענה פרופ' שטרנברג כי "יכולה להיווצר השפעה ממשית על גידולי השדה. הגידולים בישראל פותחו בעידן בו האקלים היה שונה ומדויק יותר. אולם כעת, כאשר אנו חווים שינויים סביבתיים ואי ודאות אקלימית, ייתכן וחלק מהגידולים לא יצלחו, בשל חוסר הסנכרון בין התהליכים השונים". "התפקיד שלנו" הוא מוסיף, "כאקולוגים וכחוקרים העוסקים בחקר הצמח ובאבטחת המזון, הוא לדאוג לכך שגם בעידן של חוסר יציבות סביבתי, שרק ילך ויגבר, המדע ימצא פתרונות הולמים להמשך ייצור המזון. בכך בין השאר, אנו עוסקים בתחומי המחקר השונים במסגרת בית הספר".
 

אז בפעם הבאה שאתם נוסעים לטייל ולהתפעל מפריחת התורמוס הסגולה (ואנו ממליצים לכם בתום הסגר הנוכחי, לקפוץ לתצפית מרהיבה בגבעת התורמוסים שבתל שוכה), או לחילופין עושים סלפי משעשע עם שקדיה פורחת, זכרו כי לא כל הקדמה היא לטובה. פריחה מרהיבה, עלולה להיות לעתים סימן לשינויים מרחיקי לכת בעתיד הנראה לעין, שינויים אקלימיים שעלולים להיות הרסניים להרמוניה של הטבע. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>