עדות המאובנים לאבולוציה של האדם (0455.3519)

עודכן: 07.10.2019

שם הקורס באנגלית: Fossil evidence for human evolution

 

מרצה הקורס: פרופ' רק יואל

 

סוג: שיעור

 

ימים ושעות הקורס

מספר קורס סמסטר יום משעה עד שעה בניין חדר
0455.3519.01 א ג 18:00 20:00 שרמן 003

 

 

סילבוס

עם פרסומה של תאוריית האבולוציה, נשאלה מיד השאלה המתבקשת; האם יתכן שגם ״נזר הבריאה״ לא נברא כמות-שהוא? האם יתכן שגם האדם אינו אלא תוצר השתלשלות רבת דורות מאבות פשוטים יותר, כפי שגורסת התאוריה לגבי עולם החי כולו?

סוגיות מיוחדות אלה, והסקרנות הסובייקטיבי הטבעית באשר להיסטוריה הביולוגית של מיננו-אנו, מצאו מיד את ביטויים בשפע ניסיונות קדחתניים למצוא מענה לשאלה הטעונה. 

החוקרים והנוסעים הראשונים הסתפקו אכן במועט; חוליה מגשרת - מתאימה - אחת הייתה אז כל משאת נפשם.  "חוליה חסרה" בודדת כבר היוותה לדידם את ההוכחה. ואולם מאז אותם ימים רחוקים נוספו עוד חוליות רבות. אלו משובצות בהתאמה במקומן החזוי לאורך התוואי המתועד של אבולוציה האדם.

דיון בתגליותיהם של אלו שפנו דווקא לשדה, תגליות ההופכות את החוליות ההיפותטיות למאובנים של ממש ואת תאוריית התפתחותו הביולוגית של האדם למוכחת, הם נושאיו המרכזיים של הקורס.  מעבר להכרות מפורטת עם מה שמהוה כיום את רקורד המאובנים הרלוונטי לאבולוציה שלנו, הקורס יתמקד בבעיות פילוסופיות ומתודולוגיות: מהותה של תאוריה מדעית, כיצד ניתן להוכיח אבולוציה באמצעות מאובנים ומה מהווה הוכחה במדעים ההיסטוריים בכלל ובפלאונטולוגיה בפרט.

גם אם הקורס מתרכז באספקט אחד של תאוריית האבולוציה, קרי בשינויים שחלו, עם הזמן בעולם החי, הוא יעסוק  גם בסוגיות בסיסיות של צידה האחר של התאוריה: המכניזם שמאחורי השינוי המתועד.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>