התחמקה מהסגר: מדוזת הכפתור הכחול המרהיבה נצפתה בחופי הארץ

מיהי הפורפיטה היפה שהגיעה לבקר בחופי הים שלנו ומה יש למומחה הימי שלנו לספר עליה?

02 פברואר 2021
פורפיטה כחולה

האורחת הכחולה 

יצא לכם לבקר בחוף הים לאחרונה? גרים במרחק 1,000 מטר או עוסקים בספורט יחידני? אז אולי גם יצא לכם להיתקל בייצור ימי יפה במיוחד, שנשטף לחופי ישראל במהלך השבועות האחרונים – הפורפיטה (Porpita) שהסתננה מבעד לסגר והגיעה אלינו מעבר לים.
 
הכירו את הפורפיטה, יצור ימי מסוג השייך למחלקת ההידרוזואה, שמתאפיין בלוק ייחודי ושונה מהמדוזה הרגילה שכולנו מכירים (תתפלאו לשמוע שזוהי כלל אינה מדוזה, אלא בכלל מושבה...). הפרופיטה מזכירה בצורתה תליון או כפתור כחול במרקם ג'ל, עם זרועות דקיקות ומרהיבות בגווני טורקיז. במרכזה נמצא מצוף עגול וקשיח למגע, המזכיר בצורתו עין גדולה. המרכז האוגר בתוכו מבנה זה מכיל גז ומאפשר לה לצוף על פני המים.
 
לרגל הגעתה של הכוכבת הכחולה והיפה, תפסנו לשיחה את ד"ר צפריר קופליק, 'מדוזולוג' ומנהל אוסף הנבוביים ומומחה למדוזות מטעם מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט והפקולטה למדעי החיים.
 
"הפורפיטה מגיעה אלינו מהים הפתוח מעמקי הים", מספר לנו ד"ר קופליק, "שם לרוב היא מבלה את משך חייה בציפה סמוך לפני המים החמימים של האיזורים הטרופיים והסוב-טרופיים. אם נתקלתם בה באחד מחופי הים התיכון, זה בעיקר משום שזרמי הים והרוחות סחפו אותה אל החוף וכאן לצערנו היא ככל הנראה תסיים את חייה הקצרים".

 

ומה היא אוכלת? 

"הפורפיטה ניזונה ממיקרופלנקטון, יצורים זעירים שחיים בגוף המים ואשר זרמי הים מכתיבים את כיוון תנועתם מוסיף ד"ר קופליק. כמו כן, שלא כמו החוטית הנודדת, המדוזה השכיחה והצורבת עד מאוד אותה אנחנו מכירים מחודשי הקיץ, הפורפיטה אינה צורבת, אך עשויה להותיר בעור האדם תחושה מעט לא נעימה במגע. הפורפיטה נעה בנחילים אשר עשויים למנות מספר עצום של פרטים, למרות שבחופינו רוב הסיכויים שאתם תיתקלו רק בכמה פרטים ספורים שנסחפו אל החוף". 
 

חודשי ינואר פברואר בשנה, הם לרוב העיתוי בו נצפית הפורפיטה מדי פעם בחופי ישראל, אולם, ייתכן כי השנה, בשל הסגר והמגבלות, מספר רב יותר של אנשים יצאו להתאוורר על שפת הים או עסקו בהליכה ונתקלו בה בדרכם (וצילמו את היפהפייה כמובן).
 

אם איתרע מזלכם הטוב ופגשתם אחת בלייב, מותר לכם לצלם אותה, אבל למען הביטחון שלכם וגם למען השמירה על הטבע, אל תרימו אותה ותנו לה לסיים את חייה בכבוד בחופי הים היפים שלנו.  

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>