אות החברה האנטומולוגית מוענק לפרופ' אברהם חפץ

פרופ' אברהם חפץ מבית הספר לזואלוגיה הוא אקולוג כימי וביולוג אבולוציוני.

20 נובמבר 2019
אוסף פרוקי הרגליים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט (צלם: איתי בנית עבור המוזיאון)
אוסף פרוקי הרגליים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט (באדיבות המוזיאון. צלם: איתי בנית)

אברהם חפץ הוא אקולוג כימי וביולוג אבולוציוני. במחקריו הוא מתמקד בהתפתחות התקשורת הכימית (פרומונים) בחרקים חברתיים.

 

המורכבות של מערכות התקשורת של חרקים אלו פותחת צוהר לפענוח הקשרים וההקשרים של תגובות לאותות כימיים. פרומונים הם מולקולות אורגניות נדיפות המופרשות לאויר החיצון על ידי פרט אחד ומעוררות התנהגות בפרטים אחרים החשים בהן. המעבדה של פרופ' חפץ מתמקדת הן בפירוק האופי הכימי של הפרומונים, הן בהתנהגות שהם מעוררים.

 

לימוד הפרומונים בחרקים חברתיים מאתגר במיוחד היות וכמעט כל היבט של חיי החברה בחרקים וההרמוניה המליאה המתקיימת בין הפרטים במושבת החרקים מתווכים על ידם. יתר על כן, המגוון הרב של התרכובות הכימיות מלמד אותנו לא רק על מגוון ההתנהגויות החברתיות אלא גם על המטבולומיקה שלהם.

 

אחד המימדים החשובים של תקשורת כימית הוא דיוק המסר. מחקר זה הוא למעשה ענף מחקרי ייחודי הלומד את מנגנוני הבקרה הן על יצור הכימיקלים הן על שחרורם. עם ריצוף הגנום של עשרות מיני חרקים חברתיים נוסף נדבך מחקר המאפשר פענוח של אותם מנגנונים מורכבים המפקחים על התהליכים הללו, והמאפשרים את הבנתם.

 

פעילותה של החברה האנטומולוגית בישראל מיועדת לקידום היבטים שונים של מחקר בפרוקי רגליים בכלל וחרקים בפרט, מרמת האורגניזם עד הרמה מולקולארית. החברה מעודדת מחקר אנטומולוגי בישראל ושיתופי פעולה בין תחומיים לקידום המחקר.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>