מחקרים

RESEARCH

מה מעניין אותך?

כל הנושאים
דבורת עץ צהובה. צילמה: יעל אורגד

מחקר

16.08.2022
פעילות יום ופעילות לילה בדבורי-עץ

אנו בודקים את רגישות הדבורים לאור, ואת יכולתן לשחר למזון בשעות לא מוארות.

  • זואולוגיה

רוב הדבורים הן פעילות יום, אך יש כמה קבוצות יוצאות דופן של דבורים שפיתחו את היכולת לחפש מזון ברמות אור נמוכות. בניגוד לרוב החרקים פעילי הלילה, ובשל המקור האבולוציוני היומי שלהם, דבורים ליליות לא פיתחו מכשירים פיזיולוגיים כמו עיני סופרפוזיציה או שכבות טפטה. במקום זאת, ככל הידוע לנו הן משתמשות בעיקר במנגנונים עצביים כדי להגביר את הרגישות האופטית והראייה המרחבית שלהם. 

דבורי עץ (Xylocopinae: Xylocopa) הן אחד מענפי הדבורים הבודדים הכוללים דבורים פעילות-יום לצד דבורים פעילות-לילה וקרפוסקולריות, לכן הן מועמדות טובות לניסויים התנהגותיים השוואתיים.

כחלק מפרויקט המחקר שלנו, פזרנו כמה קופסאות בגנים הבוטניים של אוניברסיטת תל אביב. הקופסאות, המכילות קליפות של עצי תמר, יאפשרו לדבורים פעילות-יום מקומיות (Xylocopa pubuscens) להקים קן באופן טבעי. הדבורים שיישתכנו בקופסאות יעברו סדרה של מבחני התנהגות בסביבות אור וחושך. בדיקות התנהגות אלו ייושמו גם על קרובת משפחה אחרת של דבורת העץ (X. (proxylocopa) olivieri ), שהיא דבורה קרפוסקולרית. בדיקות אלו יתקיימו בסביבתה המקומית של הדבורה ויאפשרו לנו להשוות את ההבדלים בין דבורים קרובות ולהבין מהן צורות ההתנהגות המסייעות לדבורים קרפוסקולריות ופעילות לילה להתמצא בסביבות חשוכות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>