ריאיון עם פרופ' עודד רכבי מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיסיקה

החיים כמדען, ביקורת עמיתים וטוויטר

26 אפריל 2020
פרופ' עודד רכבי
פרופ' עודד רכבי, קרדיט לתמונה: © Tchelet Feldman

פרופ' עודד רכבי עוסק בביולוגיה מולקולרית ופועל במסגרת בית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיסיקה, בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז וביה"ס סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל-אביב.

השיחה האישית נסבה על מקורות ההשפעה בעבודתו כמדען. בשיחה זו, פרופ' רכבי מספר למה ואיך בחר להיות מדען בתחום מדעי החיים אחרי לימודי אומנות ותחומים נוספים. בנוסף, הוא מציע חידושים בהליך ביקורת עמיתים ודן בהשפעה הפוטנציאלית של מדיה חברתית (בדגש על הטוויטר).

עבודתו פורצת הדרך של פרופ' רכבי, חושפת מנגנונים וחוקים חדשים של הורשה אפיגנטית, כלומר - מנגנונים שאינם תלויים בשינויים ברצף ה-DNA, אלא בהורשה של מולקולות רנ״א קטנות (Small RNAs) אשר מתווכות השתקה של גנים (בתהליך שנקרא "RNA interference"). מנגנוני ההורשה האלה מאפשרים בין היתר לתכונות נרכשות לעבור מדור לדור. הוא מראה שאתגרים סביבתיים יכולים לשנות את הדור הבא של נמטודה (תולעת עגולה) מסוג C.elegans מבלי להשפיע על רצף ה- DNA שלה. בין היתר, גילה צוות המחקר של פרופ' רכבי שכאשר יוזמים בצורה מלאכותית תגובה אפיגנטית מסוימת בתולעים, כלומר מבקרים את פעולתו של גן ספציפי, בעצם מאפסים את "שעון העצר" של מנגנון ההורשה האפיגנטית, כך שהתגובות האפיגנטיות המורשות אינן נשכחות כעבור שלושה עד חמישה דורות. החוקרים הצליחו להכפיל את מספר דורות הצאצאים אשר הושפעו מהתגובה האפיגנטית. מחקריו יכולים לעזור לנו להבין כיצד תכונות מורכבות ומחלות עוברות בירושה - צעד ראשון לקראת טיפול במחלות רבות שבהן לא זוהו גורמים גנטיים.

מוזמנים לקרוא עוד בכתב העת Current Biology:

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(20)30299-2

קרדיט וקישור לריאיון:

Current Biology, Oded Rechavi, Q & A, Volume 30, Issue 8, R334-335, April 20, 2020 © 2020 Elsevier Inc.

https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(20)30299-2 or

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982220302992?dgcid=author

קרדיט לתמונה:

© Tchelet Feldman

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>