להיות תלמיד מחקר במדעי החיים: על חווית הלימודים במדרשה

איך זה להיות תלמיד מחקר לתואר שני בפקולטה למדעי החיים? דניאל בליומנקרנץ מספר על חווית הלימודים האישית שלו.

סטודנטים בפקולטה למדעי החיים

סיימתי את לימודי התואר הראשון ביוני 2018 ונרשמתי ללימודים לתואר שני בערך באותו הזמן. תהליך ההרשמה היה פשוט. כבר מההתחלה צוות מזכירות בית הספר לביולוגיה מולקולרית, נאווה ושיר, היה זמין ונגיש מאוד. נאוה ושיר עזרו בכל בעיה והדריכו אותי איך להשלים את הרישום. הן מכירות כל אחד מהסטודנטים בבית הספר בשמו, כך שיש תחושה שתמיד יש אל מי לפנות ולקבל עזרה מכל הלב.


בחירת המנחה, לעומת זאת, הייתה מורכבת יותר. אני אישית עשיתי  עבודת פרויקט במעבדה שבה אני עושה את המאסטר שלי, לכן המעבר מהתואר הראשון לתואר השני היה קל יחסית עבורי, ובכל זאת דיברתי והתייעצתי גם עם ראשי מעבדות אחרות, בכדי לשמוע על המחקר שלהם. מבין אלו שעדיין היה מקום במעבדה שלהם, הרגשתי שהייתי צריך קצת "לרדוף" אחריהם כדי לקבוע פגישה או בכדי לקבל תשובה על החלטתם. היום ברור לי שראשי המעבדות עמוסים במיוחד ושפשוט צריך להזכיר להם שרוצים להיפגש או שממתינים לתשובתם.

 

מהלך המחקר והלימודים לתואר עצמו הם עניין פשוט של ניהול נכון של זמנים. אני צריך להשקיע במחקר שלי, להשתתף בקורסים, ללמוד ולעמוד בכל החובות, וגם להתאים את הכול אל מעבדת הסטודנטים שבה אני מלמד. אני מוצא את עצמי קובע לעצמי סדר יום לפי הניסויים שאני עושה ועל פי ניתוחי תוצאותיהם.  מה שבטוח זה שלוחות הזמנים מרגישים לי מפוצצים ועמוסים; בין אם צריך לעשות עוד ניסוי, או להשלים חומר של שיעור שפספסתי, או לקרוא מאמר שהמנחה שלי שלחה לי, או פשוט לצאת רגע להפסקת קפה כדי לקחת נשימה עמוקה.

 

עד כמה שתואר שני יכול להישמע מרתיע או עמוס מדיי, כל עוד המחקר שעושים והקורסים שלוקחים (לפחות ברובם) מעניינים ותורמים לקידום המחקר האישי ולהשלמת התואר, התואר עצמו יהיה רלוונטי יותר ושווה יותר. העיקר שנהנים ממה שעושים, כי זה בסופו של דבר העניין מזין את המוטיבציה שלנו, ושומר על הרצון שלנו לדבוק במטרה שהצבנו לעצמנו.


התמזל מזלי ואני עובד על פרויקט מעניין מאוד, שיכול להוביל אותי להמון כיוונים אפשריים, בהתאם לתוצאות שאני מקבל בניסויים. אני נמצא במעבדה שטוב לי בה, וביחסים טובים עם המנחה שלי, וכולנו במעבדה (אני ושאר הסטודנטים) חברים כולם עם כולם, ומדברים בינינו גם על החיים הפרטיים וגם על ענייני מדע.

 

אני יכול לומר בלב שלם שהדבר החשוב ביותר בלימודים לתואר שני, מבחינתי, הוא להיות חלק ממעבדה שטוב לי בה, שאני רוכש בה שליטה בשיטות העבודה, לומד איך לחשוב מחוץ לקופסה ותמיד מנסה למצוא קצי חוט בכל דבר שאני רואה, קורא, ושומע. כל דבר נוסף מעבר לכל אלו הוא בונוס.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>